Efterår 2017 til forår 2018 01.07.2017  -  30.06.2018
Vejledning

Baby og barn (BABY)
Baby og barn (babysvømning), 0-3 år med forældre. 
Der arbejdes med grundlæggende vandtilvænning gennem øvelser og forskellige former for dyk. Som baby bliver mere selvstændige og aktiv, bliver dykkene sværere og længere, og stabilitet og balance udfordres.
Der er ingen forudsætninger til baby MEN en eller begge forældre skal med i vandet.
Vi arbejder med på at lade vandet stimulere alle barnets sanser (syns-, lugte-, høre-, følesansen). Så vil babyen opnå glæde og trivsel i vandet og få en nær og intens hyggestund sammen med forældrene.  
Bemærk: Tilmeld dit barn gratis til holdet og køb efterfølgende et 10 turs kort under Shop på hjemmesiden. Medbring kvittering for betaling når du kommer ned i svømmehallen, hvor du får udleveret et 10 turs klippekort. Klippekortet kan benyttes i både Aars Svømmehal og Farsø Svømmehal.
Se folderen om Babysvømning her...
Varmtvandsbassinet er 32 grader i Aars Svømmehal og 33 grader i Farsø Svømmehal. Det er temperaturer, der anbefales til Babysvømning, da det er varmt nok for det aktive barn i vandet og samtidig så kølig, at vi minimerer risikoen for bakterier.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Barn med forældre (BMF)
Barn med forældre, 3-4 år.
Holdet er det første niveau i vores svømmeskole. Børnene lærer gennem leg og sjove aktiviteter at blive trygge ved at øve balancen i vandet, og ved at lave øvelser til selvredning i begge bassiner. Barnet lærer de grundlæggende øvelser, der danner grundlag for at lære at svømme. Det drejer sig bl.a. om at kunne beherske vejrtrækning, flyde, dykke, plaske, springe og bevæge sig i vandet uden hjælpemidler i det lille bassin. Vi leger videre med samme øvelser med støtte fra forældrene i det store bassin.

Forudsætninger:
Ingen MEN en vandtryg forælder skal med i vandet. Holdet tilbydes til børn fra 3 års alderen.

Ved sæsonafslutning kan barnet 10 af nedennævnte.
Flyde på ryggen med bælte i 10 sekunder 
Puste bobler med munden i 3-4 sekunder 
Sprøjte vand med munden 
Holde ansigtet under vand i 5 sekunder 
Flyde på maven med bælte i 3-4 sekunder 
Bevæge sig sikkert fra kant/kant % kant/banetov med bælte
Selv kravle ned i vandet ved stigen 
Padle i vandet siddende på en søhest i 5m 
Ligge på en stor plade og trække sig 5m frem ved skodning 
Springe i vandet fra kanten, stående 
Bevæge sig rundt i vandet med redskaber, frit, 1-2 minutter 
Svømme ben med en bold 10m 
Sparke fra kanten som en raket, glide 5m
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (3)

Børn nybegynder - plask og leg (BPL)
Børn nybegynder "Plask og leg", 4-6 år
Holdet er for helt nye svømmere i alderen 4 - 6 år. Størstedelen af træningen foregår i det store bassin og en mindre del i det lille bassin. Træningen vil foregå igennem leg. Vi vil arbejde med at skabe tryghed for den enkelte svømmer, så svømmeren kan gå op hoppe rundt i det lille bassin.

Forudsætninger:
Barnet skal kunne deltage i undervisning uden forældre og have lyst til at lære at svømme.

Ved sæsonafslutning kan du klare disse øvelser:
 
Puste bobler med munden i 3-4 sekunder
Hoppe fra kanten
Dykke under plade og søhest
Lege på stor plade
Flyde på ryggen, slappe af i nakken
Kunne løbe og gå rundt i det lille bassin uden hjælpemidler
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (4)

Børn nybegynder - hop og svøm (BHS)
Børn nybegynder "Hop og svøm", 7-14 år
Holdet er for helt nye svømmere i alderen 7-14 år. Størstedelen af træningen foregår i det store bassin og en mindre del i det lille bassin. Træningen vil foregå igennem leg. Vi vil arbejde med at skabe tryghed for den enkelte svømmer, så svømmeren kan gå op hoppe rundt i det lille bassin.
 
Forudsætninger:
 
Er du mellem 7 og 14 år gammel? 
Har du lyst til at lære at svømme?
 
Ved sæsonafslutning kan du klare disse øvelser:
Puste bobler med munden i 3-4 sekunder
Dykke under plade og søhest
Lege på stor plade
Kunne løbe og gå rundt i det lille bassin uden hjælpemidler
Delfinbevægelse med arme langs siden
Flyde i fosterstilling
Raketafsæt fra kant på maven eller ryggen
Selv kunne springe i vandet fra kanten
Kan sidde på en plade og snurre rundt
Få hele hovedet under vand
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (3)

Børn begynder (BB)
Børn begynder, 5-7 år.
Dette hold er for små begynder svømmere.  Svømmeren vil begynde at lave øvelser, for opnå en grundlæggende fortrolighed i vandet. Svømmetræningen foregår primært igennem leg. Vi vil påbegynde undervisningen alle fire stilarter.

Forudsætninger:  
Kan du puste bobler med munden i 3-4 sekunder?
Kan du hoppe fra kanten?
Kan du dykke under plade og søhest?
Vil du lege på en stor plade?
Kan du flyde på ryggen og slappe af i nakken?
Tør du løbe og gå rundt i det lille bassin uden hjælpemidler?

Ved sæsonafslutning kan klare disse øvelser: 
Delfinbevægelse med arme langs siden
Flyde i fosterstilling
Raketafsæt fra kant på maven eller ryggen
Selv kunne springe i vandet fra kanten
Kan sidde på en plade og snurre rundt
Få hele hovedet under vand

Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (6)

Børn let øvet (BLØ)
Børn let øvet, 6-8 år
Holdet er for let øvede svømmere, som befinder sig godt i vandet. Vi arbejder med svømmerens grundlæggende fortrolighed i vandet og videreudvikler svømmeren kompetencer i de fire stilarter.  
 
Forudsætninger:  
Kan du lave delfinbevægelse med dine arme langs siden?
Kan du flyde i fosterstilling?
Kan du lave raketafsæt fra kant på maven eller ryggen?
Tør du selv springe i vandet fra kanten?
Kan du sidde på en plade og snurre rundt?
Tør du få hele hovedet under vand?
 
Ved sæsonafslutning kan du klare disse øvelser:
Lave crawlben med hovedet under vand
Svømme rygcrawl med roligt hoved
Slå forlæns og baglæns koldbøtter i vandet
5 forskellige spring/fald i vandet
Dykke til bundet i det mellemste
Hovedspring fra kanten
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (5)

Børn øvet (BØ)
Børn øvet, 7-12 år
Holdet er for øvede svømmere, det er de ældste svømmere i svømmeskolen. Vi arbejder målrettet med de fire stilarter og kropsbevidsthed.  Holdet er en forudsætning for at kunne starte i konkurrence afdelingen.

Forudsætninger:  
Kan du lave crawlben med hovedet under vand?
Kan du svømme rygcrawl med roligt hoved?
Kan du slå forlæns og baglæns koldbøtter i vandet?
Kan du lave 5 forskellige spring/fald i vandet?
Kan du dykke til bundet i det mellemste?
Kan du lave hovedspring fra kanten?
  
Ved sæsonafslutning kan du klare disse øvelser:
Svømme crawl på en ret linje
Svømme 25 m rygcrawlmed lige hovedstilling
Svømme grov butterfly 
Svømme brystben med plade
Lave en vending 
Hovedspring fra skammel
Dykke en halv bane
Svømme 25 m med t-shirt på 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (5)

Børn i Bevægelse (BiB)
Bevægelse i vand for skolebørn (Børn I Bevægelse)
Dette hold er tiltænkt dig, som er almindeligt velfungerende, men er udfordret fordi du vejer for meget, er motorisk usikker eller har vandskræk. Du er velkommen til at kontakte ergoterapeut Laila Juhl Laugesen på telefon 99669140 for at høre nærmere.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Udspring nybegynder (UPB)
Udspring nybegynder
Holdet er for springlystne børn og unge, der gerne vil supplere eller prøve noget andet end normal svømmeundervisning.
 
Forudsætninger:
 
Er du glad for at hoppe i vandet?
Vil du gerne blive bedre til det?
Kan du hoppe i vandet alene fra kanten?
Kan du deltage i undervisningen uden dine forældre?
Kan du hoppe i vandet uden at holde dig for næsen og uden dykkerbriller?
Kan du svømme ind til kanten uden luffer og dykkerbriller?
Er du god til at holde koncentrationen?
Har du lyst til at bryde dine grænser? 
 
Ved sæsonafslutning har du:
 
Fortrolighed med at hoppe fra forskellige højder
God kropsbevidsthed, balance og springforståelse 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Konkurrence K0 (K0)
K0
Er for klubbens konkurrence svømmere, der kun er hjemme i weekender. Svømmerens indlærte færdigheder vedligeholdes og forbedres gennem træning og leg med konkurrence svømningens elementer. Svømmeren tilbydes deltagelse i stævner. 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Konkurrence Start (KS)
K-Start
Holdet er for udvalgte børneholdssvømmere, som får mulighed for at snuse til, hvordan det er at svømme i konkurrence afdelingen. Du vil stadig svømme på dit børnehold, men du vil få en ugentlig ekstra træning i vandet.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (0)

Konkurrence K3 (K3)
K3
For klubbens talenter. Svømmeren skal dygtiggøre sig i crawl, rygcrawl og butterfly. Herudover arbejdes der målrettet med brystsvømning. Der stiftes bekendtskab med medley og holdkap. Startspring og vendinger skal rettes til med henblik på deltagelse i stævner. Hvis svømmeren er kvalificeret, tilbydes deltagelse i et eller flere stævner. Hvis svømmeren er kvalificeret, tilbydes deltagelse i stævner.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Konkurrence K2 (K2)
K2
Svømmerens indlærte færdigheder vedligeholdes og forbedres gennem træning og leg med konkurrence svømningens elementer. Der trænes både i og ovenfor vandet med styrke og konditionstræning. Svømmeren tilbydes deltagelse i stævner.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Konkurrence K1 (K1)
K1
Svømmerens indlærte færdigheder vedligeholdes og forbedres gennem træning og leg med konkurrence svømningens elementer. Der trænes både i og ovenfor vandet med styrke og konditionstræning. Svømmeren tilbydes deltagelse i stævner. 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Konkurrence Flex (KF)
K-Flex
For klubbens konkurrence svømmere der kun ønsker, at træne enkelte gange om ugen. På Konkurrence Flex stilles der ikke krav om stævne deltagelse. Der er mulighed for at vælge 3 ud af 5 vandpas samt 3 dryland træning hver uge. De valgte træningstider aftales med træneren.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Masters (MA)
Masters
Masters er hovedsageligt for tidligere konkurrence svømmere over 25 år, som stadig vil holde formen lidt ved lige. Svømmerne kan evt. deltage i Masters stævner.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Havfruesvømning nybegynder (HFSN)
Havfruesvømning nybegynder, fra 6 år.
Holdet er for glade og smilende havfruer, som elsker vand, og har lyst til at udleve deres havfruedrømme gennem diverse lege og øvelser med en havfruehale på. Holdet er et supplement til eller erstatning for normal banesvømning.

Forudsætninger:
Du skal være glad for vand og være tryg ved at dykke i den lave ende af det store bassin
Du skal kunne deltage i undervisningen uden dine forældre
Du skal kunne svømme 200 meter uden pause, med eller uden hjælpemidler
Du skal helst kunne flyde på ryggen
Du skal have interesse i at lære om synkron og dans med havfruehale

Ved sæsonafslutning har du:
God kropsbevidsthed og forbedret motorik
Forståelse for håndtering af havfruehalen, svømning med rytmisk vejrtrækning samt udførelse af simple koreografiøvelser iført havfruehale
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Havfruesvømning let øvet (HFSB)
Havfruesvømning let øvet, fra 8 år.
Holdet er for glade og smilende havfruer, som elsker vand, og har lyst til at udleve deres havfruedrømme gennem diverse lege og øvelser med en havfruehale på. Holdet er et supplement til eller erstatning for normal banesvømning.

Forudsætninger:

Du skal være glad for vand og være tryg ved at dykke
Du skal kunne svømme 200 meter uden pause uden hjælpemidler
Du skal kunne flyde på ryggen
Du skal være tryg ved at svømme uden hjælpemidler på dybt vand
Du skal have interesse i at lære om synkron og dans med havfruehale

Ved sæsonafslutning har du:
God kropsbevidsthed og forbedret motorik
Forståelse for håndtering af havfruehalen, svømning med rytmisk vejrtrækning samt udførelse af simple koreografiøvelser iført havfruehale
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Super Teen (TEEN)
Super Teen
På Super Teen er læring, udvikling af egne færdigheder, involvering af deltagerne i planlægning, udvikling og afvikling af undervisning centrum for et hold, hvor svømning, udfordringer og alternative vandaktiviteter er i spil. Sjov, ballade, action og selvstændige deltagere, hvor det er fedt at være med, er nøgleordene på Super Teen.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (2)

Aqua Fitness (AF)
Aqua Fitness
For alle der ønsker træning af muskler og smidighed. Søger du et alternativ til det indelukkede fitnesscenter eller powerwalking i regnvejr? Fortvivl ej! Igennem øvelser i højt tempo får du kredsløbet i gang alt imens din koordination og smidighed bliver stimuleret.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Vandgymnastik (VG)
Vandgymnastik
For alle der ønsker træning af muskler og smidighed. Via gymnastiske øvelser i vandet giver det svømmeren mulighed for at frigøre sig selv, samt gøre brug af vandets ressourcer til egen fordel.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (3)

Voksen svømning begynder (VSB)
Voksen svømning begynder
Svømmeundervisning i bryst, ryg og crawl for alle over 16 år, der gerne vil lære at svømme, men som ikke har vandskræk.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Voksen svømning øvet (VSØ)
Voksen svømning øvet
Svømmeundervisning i bryst, ryg og crawl for alle over 16 år, der allerede kan svømme mindst en af svømmedisciplinerne, men gerne vil forbedre sin svømning.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Voksen crawl begynder (VCB)
Voksen crawl begynder
Svømmeundervisning i crawl for alle over 16 år. Mange over 30 år (og desværre også mange under) har kun lært at svømme brystsvømning i skolen - hvis de da overhovedet har været så heldige at lære at svømme i skolen. Det er lidt synd, for det er både mere behageligt, mere effektivt og mindre belastende for leddene at svømme crawl end at svømme bryst. Du vil blive vejledt og undervist af klubbens træner med henblik i at blive en bedre crawl svømmer. 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (2)

Voksen crawl øvet/Open Water (VCØ)
Voksen crawl øvet/Open Water
Svømmeundervisning i crawl for alle over 16 år, der allerede kan svømme crawl, men ønsker at blive bedre. Du træner evt. til Triatlon, Open Water eller vil blot gerne blive en bedre crawl svømmer. Træningen vil blive suppleret med Open Water træning i starten og slutningen af sæsonen i f.eks. Navn Sø eller Hvalpsund, for dem der har lyst.  
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Crawl og Open Water - Farsø Tr (FTRI)
Crawl og Open Water
Svømmetræning for medlemmer af Farsø Tri og Trim. Betaling foregår via medlemskabet af Farsø Tri og Trim. Træningen vil blive suppleret med Open Water træning i starten og slutningen af sæsonen i f.eks. Navn Sø eller Hvalpsund, for dem der har lyst.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Seniorsvømning (SEN)
Seniorsvømning
Svømning for alle over 60 år, hvor programmet står på svømning, lidt vandgymnastik samt socialt samvær.  
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Aqua Spinning (SPIN)
Aqua Spinning 
Aqua Spinning er en kombination af spinning og vandaerobic. Musklerne styrkes, og konditionen forbedres, uden at du opdager det. Du føler dig ikke overanstrengt og svedig.
 
Aqua Spinning er skånsom for leddene, idet der i vandet er mindre belastning end ved almindelig spinning,
da man har fordelen af opdriften i vandet og vandets naturlige modstand. Aqua Spinning er også med til at øge forbrændingen hos udøveren som både skal bruge energi på at cykle samtidig med, at der bruges energi på øvelser som styrker hele overkroppen herunder mave, ryg, bryst og arme.

Aqua Spinning kan dyrkes af alle, da vandmodstanden på de enkelte cykler kan reguleres alt efter hvad man ønsker.

Kom i badetøj og evt. cykelshorts udenpå badetøjet. Der benyttes badesko - har du ikke selv, kan du låne af Aars Svømmeklub.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (2)

Aqua Circle (CIR)
Aqua Circle 
Aqua Cirkeltræning er en alsidig træningsaktivitet hvor vi på forskellige ”stationer” prøver nye øvelser og får brugt hele kroppen. Øvelserne fokuserer på konditionstræning hvor vi blandt andet skal bruge Aqua Base (store plader på vandet, stepbænke i vandet og vandtrampoliner.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (4)

Voksen vandtilvænning (VV)
Vandtilvænning
For alle over 16 år der ønsker, at blive fortrolig med vandet. Drømmer du om at kunne soppe i strandkanten? Plaske med børn eller børnebørn i poolen? Eller svømme i det store bassin i svømmehallen? Så er dette hold for dig. Her er du i sikre og trygge rammer, hvor vi hjælper dig og de øvrige på holdet med at overvinde vandskræk.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

FloatFit (FIT)
FloatFit
Nyt i Danmark - FloatFit er fitness på en stor oppustelig plade i vandet. Du bliver derfor udfordret på stabilitet og balance samtidig med intervaltræning, udholdenhed og styrketræning på pladen.
Undervisningen foregår i det store bassin - nogle i lav ende og andre i dyb ende, så du skal være fortrolig med vand og kunne svømme.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (3)

Teen svømning (TSV)
Teen svømning
Bane og tekniksvømning for teenagere er et hold, hvor konkurrence ikke er i fokus, men hvor der i stedet lægges vægt på det sociale samvær omkring svømningen. Vi vil på dette hold primært svømme baner samt rette teknikken. Det er en forudsætning, at du som svømmer kender til alle fire stilarter, og gerne vil svømme baner samt har lyst til at blive bedre rent teknisk.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Udspring let øvet (UPØ)
Udspring let øvet
Holdet er for springlystne børn og unge, der har gået til Udspring tidligere og gerne vil videreudvikle sig indenfor Udspring.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)
Klubmodul.dk